Regulamin Powiatowego Konkursu Debat Polsko-Angielskich dla Szkół Podstawowych pt. “Akcja Konwersacja" w roku szkolnym 2023/2024
1. Definicje
-
Argument ad personam - argument negatywnie wartościujący przeciwnika, który dotyczy bezpośrednio adwersarza, nie zaś jego argumentów bądź wypowiedzi
-
Debata - starcie dwóch drużyn w Konkursie
-
Debata online - starcie drużyn za pośrednictwem platformy internetowej wskazanej przez Organizatora
-
Debata stacjonarna - bezpośrednie starcie drużyn
-
Drużyna - zespół liczący pięciu Mówców zgłoszonych razem do Konkursu, spośród których czterech bierze bezpośredni udział w Debacie, a piąty jest Mówcą rezerwowym
-
Duże punkty - punkty przyznane za zwycięstwo w debacie
-
Host - osoba sprawująca nadzór techniczny nad przebiegiem debat online
-
Konkurs - konkurs debat “Akcja Konwersacja: Powiatowy Konkurs Debat Polsko-Angielskich” organizowany przez Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Charles de Gaulle`a w Poznaniu
-
Marszałek - kieruje debatą, w sposób godny i uroczysty czuwa nad jej porządkiem
-
Mówca - Uczestnik biorący udział w Debacie
-
Małe punkty - punkty przyznawane za poszczególne kryteria oceniane w trakcie debaty, zgodnie z Kartą Oceny Debaty (załącznik nr 2) niniejszego Regulaminu
-
Organizator - Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Charles de Gaulle’a w Poznaniu
-
Przemówienia – naprzemienne wystąpienia członków obu drużyn
-
Teza - temat do dyskusji
-
Zawodnicy - uczniowie i uczennice szkół podstawowych biorący udział w Konkursie
2. Organizator Konkursu
Organizatorem Powiatowego Konkursu Debat Polsko-Angielskich “Akcja Konwersacja" jest ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 2 im. CHARLES DE GAULLE`A W POZNANIU
-
Przewodniczącym Komisji Konkursowej jest nauczyciel wiedzy o społeczeństwie w ZSO nr 2 w Poznaniu Pani Joanna Grabowska, zastępcą przewodniczącego Pani Aleksandra McBroom, nauczyciel języka angielskiego, sekretarzem Pan Piotr Kalczyński, nauczyciel języka angielskiego.
-
Kontakt: debaty.krzesiny@zso2.pl
Patroni Konkursu:
-
ODN Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
-
Wydział Anglistyki przy Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
-
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej przy Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
3. Temat Konkursu
Przeprowadzenie debat w języku polskim i w języku angielskim na tematy dotyczące wydarzeń historycznych, społecznych, gospodarczych, kulturalnych w Polsce i na świecie na podstawie podanych tez przez organizatora.
4. Cele Konkursu
-
Rozwijanie umiejętności oratorskich.
-
Poznawanie zasad kulturalnej i merytorycznej dyskusji.
-
Podnoszenie poziomu debaty publicznej, kultury słowa w języku polskim i w języku angielskim.
-
Rozwój umiejętności:
-
retoryki,
-
argumentacji,
-
wystąpień publicznych,
-
swobody wypowiedzi,
-
kulturalnej dyskusji,
-
odpowiedniego konstruowania wypowiedzi,
-
swobodnego wypowiadania się w języku ojczystym i w języku angielskim na tematy dotyczące wydarzeń historycznych, społecznych, gospodarczych, kulturalnych w Polsce i na świecie,
-
rozwijanie umiejętności racjonalnego myślenia, formułowania własnych poglądów i ich artykułowania.
-
5. Warunki i zasady udziału w Konkursie
-
W Konkursie biorą udział drużyny składające się z uczniów szkół podstawowych posiadający ważną legitymację szkolną.
-
Każda zgłoszona drużyna składa się z pięciu zawodników (czterech osób plus jednej osoby rezerwowej).
-
Zawodnicy zobowiązani są do:
-
akceptacji i przestrzegania niniejszego regulaminu,
-
przestrzegania zasad fair-play,
-
zachowywania się w sposób adekwatny do rangi wydarzenia.
-
6. Przebieg Konkursu
-
Debata składa z się z czterech części:
-
rozpoczęcie debaty przez Marszałka - powitanie zebranych i przypomnienie najważniejszych zasad,
-
przemówienia – naprzemienne wystąpienia członków obu drużyn,
-
oceny,
-
udzielanie informacji zwrotnych i przekazywania wyników.
-
-
Drużyny debatują w języku polskim i w języku angielskim. Debata odbywa się nad tezą wskazaną przez organizatora. Tezy zostaną opublikowane na stronie: http://zso2.pl/ oraz przesłane drogą mailową do opiekunów drużyn na tydzień przed każdym stopniem Konkursu.
-
W skład każdej drużyny wchodzi pięcioro zawodników, zwanych dalej Mówcami, a jeden z nich pełni funkcję zawodnika rezerwowego.
-
Dyskutują ze sobą dwie czteroosobowe drużyny: drużyna Propozycji (broniąca tezy postawionej w temacie) oraz drużyna Opozycji (starająca się obalić tezę). Drużyny 15 minut przed debatą losują strony Propozycji/Opozycji i mają 10 minut na przygotowanie. Debatą kieruje Marszałek (wyznaczona osoba ze strony organizatora).
-
Role poszczególnych Mówców w każdej z drużyn:
-
Pierwszy Mówca – przedstawia interpretację tezy (korzystną dla swojej drużyny), zapowiada linię argumentacji,
-
Drugi Mówca – przedstawia opracowane wcześniej argumenty swojej drużyny,
-
Trzeci Mówca – zbija argumenty przeciwnika, nie może wprowadzać nowych argumentów,
-
Czwarty Mówca – podsumowuje argumentację swojej strony, próbując przekonać słuchaczy o jej zwycięstwie.
-
6.1. Zasady wystąpień Mówców
-
Czas - Mówcy mają do dyspozycji 4 minuty na wygłoszenie swojego przemówienia. Po upływie tego czasu Marszałek prosi mówcę o zakończenie wystąpienia. Mówca może dokończyć aktualne zdanie, jeśli jednak przekroczy czas wystąpienia o więcej niż 10 sekund, Marszałek odbiera mu głos.
-
Mówcy - zabierają głos kolejno po sobie. Debatę zaczyna pierwszy Mówca Propozycji, potem głos zabiera pierwszy Mówca Opozycji, następnie przemawia drugi Mówca Propozycji itd.
-
Pytania/informacje krótkie wtrącenia do wystąpienia Mówcy, które zadają/ zgłaszają mu członkowie drużyny przeciwnej. Mówca powinien zawsze określić czy zadaje pytanie czy zgłasza informacje. Pytania i informacje powinny nawiązywać do treści wypowiedzi Mówcy. Odpowiedzi na pytania podlegają ocenie. Każdemu Mówcy powinny być zadane dwa pytania/ informacje. To Mówca decyduje o momencie przyjęcia pytania/informacji w trakcie swojego wystąpienia. Ostatnie 30 sekund wystąpienia każdego Mówcy to tzw. czas chroniony. Mówca nie ma obowiązku przyjęcia pytania zadanego w tym czasie, jeśli jednak nie przyjął we wcześniejszej części wystąpienia 2 pytań/ informacji – powinien je przyjąć lub poprosić o ich zadanie. Ocenie podlega zarówno jakość pytania jak i sposób odpowiedzi na nie. Każdy Mówca otrzymuje bazowo 2 punkty w kategorii „odpowiedź na pytania i informacje”. Od aktywności jego przeciwników zależy, czy skończy swoje wystąpienie z pełną, czy z pomniejszoną pulą. Jeśli Mówca nie otrzyma pytań od drużyny przeciwnej – zachowuje on 2 punkty za pytania. Jeśli otrzyma tylko jedno pytanie/informacje, na które udzieli wyczerpującej odpowiedzi - również 2 punkty. Jeśli otrzyma dwa pytania/informacje i tylko na jedno z nich udzieli odpowiedzi – otrzymuje tylko 1 punkt. Jeśli nie zdoła odpowiedzieć na żadne z pytań – nie otrzymuje punktów. Jeśli pytanie/informacja jest zadawane dłużej niż 10 sekund, Marszałek odbiera głos pytającemu, a Sędziowie punktują pytanie tak, jakby Mówca udzielił na nie wyczerpującej odpowiedzi.
6.2. Warunki debaty stacjonarnej
-
Debatą kieruje Marszałek debaty.
-
Marszałek debaty ma prawo odebrać głos Mówcy, który narusza przyjęte formy grzecznościowe, a nawet usunąć go z sali.
-
Marszałek sygnalizuje moment, w którym rozpoczyna się pomiar czasu. Marszałek sygnalizuje także rozpoczęcie czasu chronionego (ostatnie 30 sekund mowy).
-
Przedstawiciele stron występują naprzemiennie, począwszy od pierwszego Mówcy drużyny Propozycji.
-
Czas wystąpienia każdego mówcy jest ograniczony do 4 minut.
-
W czasie wygłaszanej mowy przeciwnicy mogą zadawać pytania oraz zgłaszać uwagi do Mówcy (informacje), ale tylko za jego zgodą; chęć zadania pytania sygnalizujemy poprzez podniesienie ręki.
-
Każdy Mówca powinien w trakcie swojej mowy przyjąć co najmniej dwa pytania lub informacje.
-
Każda z wypowiedzi powinna zacząć się od grzecznościowego zwrotu w kierunku sędziów i publiczności, np.: „Szanowni Sędziowie, Szanowna Publiczności, Szanowni Oponenci / Dear Marshal, Lovely Audience, Dearest Judges…”.
-
Oczekuje się od zawodników stroju galowego.
6.3. Warunki debaty online
-
Debaty prowadzone są za pomocą platformy internetowej.
-
Nad technicznym przebiegiem rozgrywek na platformie internetowej czuwa Host.
-
Opiekunowie drużyn najpóźniej na jeden dzień przed planowanym rozpoczęciem Konkursu otrzymają drogą mailową link do spotkania.
-
Rozmieszczanie drużyn, sędziów oraz marszałków w pokojach leży w obowiązku Hosta.
-
Sędziowie oraz marszałkowie korzystają z następujących wzorów nazw użytkownika:
-
Sędzia:
<J>_<imię>_<nazwisko>
, n.p.:J_Zofia_Panek
; -
Marszałek:
<M>_<imię>_<nazwisko>
, n.p.:M_Krzysztof_Kowalik
; -
Opiekunowie:
<O>_<imię>_<nazwisko>
, n.p.:O_Barbara_Zimna
.
-
-
Marszałek oraz drużyny zobowiązani są do włączenia kamery na czas debaty. Sędziowie mają w tym czasie wyłączone kamery oraz mikrofony.
-
Losowanie stron i debata
-
Losowanie stron każdej z debat, przeprowadzane przez Marszałka, odbywa się w osobnych pokojach, przypisanych do konkretnych debat.
-
Po wylosowaniu stron (Opozycja/Propozycja) drużyny mają 10 minut na przygotowanie się do debaty.
-
-
Drużyny chęć zgłoszenia pytania/informacji wyrażają poprzez podniesienie ręki (lub kartki z napisem PYTANIE) oraz poprzez czat, pisząc odpowiednio
P
lubI
. -
Marszałek sygnalizuje moment, w którym rozpoczyna się mierzenie czasu.
-
Marszałek sygnalizuje także rozpoczęcie czasu chronionego (ostatnie 30 sekund mowy) poprzez pokazanie do kamery kartki z informacją (30 sekund).
-
Po zakończonej debacie Marszałek poprosi drużyny o opuszczenie pokoju debaty i rozpocznie się około 20 minutowa narada sędziów.
-
Drużyny na czas narady zostaną przekierowane do pokoi, w których będą wraz z opiekunami czekać na wynik debaty.
7. Komisja Konkursowa i kryteria oceny debaty
-
Komisję Konkursową stanowią nauczyciele języka polskiego, języka angielskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie oraz eksperci powołani przez organizatora.
-
Obradom Komisji Konkursowej przewodniczy Sędzia Główny wyznaczony przez organizatora.
-
Zwycięzcą debaty zostaje drużyna, która uzyskała największą liczbę małych punktów.
-
W przypadku równej liczby małych punktów, o wyniku przesądza Sędzia Główny.
-
Organizator Konkursu do regulaminu dołącza Kartę Oceny Debaty, w której zawarte są szczegółowe zasady oceny debaty. Ocenie podlegają między innymi:
-
indywidualne wystąpienia (struktura wystąpienia, komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, pytania, wypełnienie roli mówcy).
-
Drużyna (spójność Drużyny, definiowanie linii sporu, linia argumentacyjna Drużyny, kontrargumentacja).
-
Naruszanie zasad Fair play, za które możliwe jest naliczanie punktów ujemnych (rozmowę podczas debaty – jeśli Marszałek zwróci się do Mówcy lub Drużyny „Upominam Pana/Panią/ Państwa o zachowanie ciszy”, użycie argumentu ad personam).
-
8. Kryteria awansu do kolejnych stopni
-
O awansie do kolejnych stopni decyduje liczba małych punktów zdobytych w danym stopniu.
-
W przypadku remisu brana pod uwagę jest liczba dużych punktów.
-
W przypadku równej liczby małych i dużych punktów o awansie zdecyduje wynik debaty między tymi drużynami (jeśli taka debata nie miała miejsca, zostanie zorganizowana dodatkowo).
9. Obowiązki opiekunów i uczestników Konkursu w związku z rozgrywką online
-
Opiekunowie zobowiązani są do przesłania organizatorom drogą mailową imion i nazwisk Mówców w kolejności, w jakiej będą przemawiać, nie później niż dwa dni przed datą rozpoczęcia Konkursu.
-
Obowiązkiem zawodnika jest zapewnienie na czas trwania Konkursu sprawnej kamery internetowej oraz mikrofonu. Jest to warunek konieczny przeprowadzenia Konkursu.
-
Zawodnicy zobowiązani są do zarejestrowania się (dołączenia do spotkania na platformie internetowej) w terminie wskazanym w harmonogramie, który zostanie udostępniony uczestnikom drogą mailową.
-
Zawodnicy oraz opiekunowie zobowiązani są do zmiany swojej nazwy na platformie zgodnie ze wzorem:
<numer drużyny>_<numer mówcy>_<imię>_<nazwisko>
(np.SP56_2_Jan_Zieliński
). -
Drużyny zobowiązane są do włączenia kamery na czas debaty.
10. Stopnie Konkursu
W ramach Konkursu odbędą się trzy stopnie.
-
Stopień I: Eliminacje wewnątrzszkolne
Eliminacje wewnątrzszkolne przeprowadza opiekun szkolny, uczniowie przygotowują prezentację w języku polskim na podany przez organizatora Konkursu temat: W szkołach powinien obowiązywać jednolity strój. Celem eliminacji jest wyłonienie drużyny do pierwszej rundy debat (4 zawodników plus 1 zawodnik rezerwowy).
-
Stopień II: Debaty stacjonarne/online
Stopień przewiduje dwie rundy debat:-
Runda pierwsza: debata w języku polskim.
-
Runda druga: debata w języku angielskim.
Organizator zastrzega, że w razie dużej liczby chętnych, liczba rund w stopniu drugim może zostać ograniczona.
Do kolejnego stopnia awansuje osiem drużyn, wyłonionych zgodnie z zasadami opisanymi w punkcie Kryteria awansu do kolejnych stopni. -
-
Stopień III: Finał Konkursu. Debaty stacjonarne/online
Stopień przewiduje dwie rundy debat:-
Runda pierwsza: debaty półfinałowe w języku polskim.
-
Runda druga: debata finałowa oraz debata o 3 miejsce w języku angielskim.
-
11. Warunki i forma zgłoszenia
-
Zgłoszenia drużyny do Konkursu dokonuje nauczyciel (opiekun) drużyny za pomocą formularza udostępnionego przez organizatora poprzez przesłanie zgłoszenia na adres: debaty.krzesiny@zso2.pl do 18 stycznia 2024 (załącznika nr 1).
-
Przystąpienie uczestnika do Konkursu jest równoznaczne z akceptacją treści i postanowień regulaminu Konkursu oraz z zapoznaniem się z obowiązkiem informacyjnym RODO.
-
Warunkiem niezbędnym do udziału w Konkursie jest zgoda rodziców/opiekunów prawnych na przetwarzanie danych osobowych oraz zgoda na wykorzystanie wizerunku.
-
Każdy zawodnik biorący udział w Konkursie musi dostarczyć zestaw podpisanych zgód drogą elektroniczną lub osobiście najpóźniej w dniu rozpoczęcia Konkursu (załącznik nr 3).
12. Terminy związane z organizacją Konkursu
-
Do 18 stycznia 2024 termin zgłoszenia szkoły.
-
do 8 lutego 2024 wyłonienie przez zgłoszone szkoły składów drużyn i przekazanie drogą elektroniczną imiennych list organizatorowi.
-
26 marca 2024 - drugi stopień Konkursu.
-
16 kwietnia 2024 - planowany finał Konkursu (organizator zastrzega sobie możliwość zmiany podanego terminu).
13. Wyniki Konkursu i nagrody
-
Wyniki zostaną ogłoszone podczas finału Konkursu.
-
Laureatami Konkursu zostają członkowie trzech drużyn, uczestnicy debaty finałowej (dwie pierwsze drużyny) oraz drużyna zwycięska debaty o trzecie miejsce.
-
Przewidziane nagrody zostaną wręczone podczas finału Konkursu "Akcja Konwersacja".
14. Uwagi końcowe
-
Organizator zastrzega sobie prawo przeprowadzenia wszystkich rozgrywek w formie zdalnej.
-
Wszelkie spory rozstrzyga Organizator.
-
Zasady dotyczące Konkursu i zasady obowiązujące w trakcie trwania Konkursu zostaną omówione na spotkaniu w formie zdalnej z opiekunami drużyn.
-
W przypadku nieparzystej liczby drużyn, Organizator zobowiązuje się wystawić dodatkową drużynę w celu zrównoważenia liczby zawodników.
-
Gdyby powyższe okazało się niemożliwe z przyczyn niezależnych od Organizatora, zostanie przeprowadzona debata z losowo wybraną drużyną, w której ocena drużyny debatującej po raz drugi nie będzie uwzględniona w końcowych wynikach Etapu.
-
Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany zasad przeprowadzenia Konkursu (w takim przypadku niezwłocznie powiadamia o tym uczestników).
-
Ważne jest, aby Uczestnicy i ich Opiekunowie pamiętali, iż Konkurs powinien być przyjemnym edukacyjnym wydarzeniem. Na pierwszym planie przed zwycięstwem powinna być chęć uczenia się i poznawania nowych ludzi. Opiekunowie są odpowiedzialni za zachowanie i podejście swojej drużyny do innych zawodników Konkursu i powinni stanowić wzór do naśladowania.
15. Załączniki
-
Załącznik nr 1: Karta zgłoszenia udziału w Konkursie
-
Załącznik nr 2: Karta Oceny Debaty
-
Załącznik nr 3: Akceptacja Regulaminu Konkursu