Regulamin Powiatowego Konkursu Debat Polsko-Angielskich dla Szkół Podstawowych pt. “Akcja Konwersacja” w roku szkolnym 2022/2023
1. Definicje
- Argument ad personam – argument negatywnie wartościujący przeciwnika, który dotyczy bezpośrednio adwersarza, nie zaś jego argumentów bądź wypowiedzi
- Debata – starcie dwóch drużyn w Konkursie
- Debata online – starcie drużyn za pośrednictwem platformy internetowej wskazanej przez Organizatora
- Debata stacjonarna – bezpośrednie starcie drużyn
- Drużyna – zespół liczący pięciu Mówców zgłoszonych razem do Konkursu, spośród których czterech bierze bezpośredni udział w Debacie, a piąty jest Mówcą rezerwowym
- Duże punkty – punkty przyznane za zwycięstwo w debacie
- Host – osoba sprawująca nadzór techniczny nad przebiegiem debat online
- Konkurs – konkurs debat “Akcja Konwersacja: Powiatowy Konkurs Debat Polsko-Angielskich” organizowany przez Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Charles de Gaulle`a w Poznaniu
- Marszałek – kieruje debatą, w sposób godny i uroczysty czuwa nad jej porządkiem
- Mówca – Uczestnik biorący udział w Debacie
- Małe punkty – punkty przyznawane za poszczególne kryteria oceniane w trakcie debaty, zgodnie z Kartą Oceny Debaty (załącznik nr 2) niniejszego Regulaminu
- Organizator – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Charles de Gaulle’a w Poznaniu
- Przemówienia – naprzemienne wystąpienia członków obu drużyn
- Teza – temat do dyskusji
- Zawodnicy – uczniowie i uczennice szkół podstawowych biorący udział w Konkursie
2. Organizator Konkursu
Organizatorem Powiatowego Konkursu Debat Polsko-Angielskich “Akcja Konwersacja” jest ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 2 im. CHARLES DE GAULLE`A W POZNANIU
- Przewodniczącym Komisji Konkursowej jest nauczyciel wiedzy o społeczeństwie w ZSO nr 2 w Poznaniu Pani Joanna Grabowska, zastępcą przewodniczącego Pani Aleksandra McBroom, nauczyciel języka angielskiego, sekretarzem Pan Piotr Kalczyński, nauczyciel języka angielskiego.
- Kontakt: debaty.krzesiny@zso2.pl
Patroni Konkursu:
- Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
- Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej przy Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Wydział Anglistyki przy Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
3. Temat Konkursu
Przeprowadzenie debat w języku polskim i w języku angielskim na tematy dotyczące wydarzeń historycznych, społecznych, gospodarczych, kulturalnych w Polsce i na świecie na podstawie podanych tez przez organizatora.
4. Cele Konkursu
- Rozwijanie umiejętności oratorskich.
- Poznawanie zasad kulturalnej i merytorycznej dyskusji.
- Podnoszenie poziomu debaty publicznej, kultury słowa w języku polskim i w języku angielskim.
- Rozwój umiejętności:
- retoryki,
- argumentacji,
- wystąpień publicznych,
- swobody wypowiedzi,
- kulturalnej dyskusji,
- odpowiedniego konstruowania wypowiedzi,
- swobodnego wypowiadania się w języku ojczystym i w języku angielskim na tematy dotyczące wydarzeń historycznych, społecznych, gospodarczych, kulturalnych w Polsce i na świecie,
- rozwijanie umiejętności racjonalnego myślenia, formułowania własnych poglądów i ich artykułowania.
5. Warunki i zasady udziału w Konkursie
- W Konkursie biorą udział drużyny składające się z uczniów szkół podstawowych posiadający ważną legitymację szkolną.
- Każda zgłoszona drużyna składa się z pięciu zawodników (czterech osób plus jednej osoby rezerwowej).
- Zawodnicy zobowiązani są do:
- akceptacji i przestrzegania niniejszego regulaminu,
- przestrzegania zasad fair-play,
- zachowywania się w sposób adekwatny do rangi wydarzenia.
6. Przebieg Konkursu
- Debata składa z się z czterech części:
- rozpoczęcie debaty przez Marszałka – powitanie zebranych i przypomnienie najważniejszych zasad,
- przemówienia – naprzemienne wystąpienia członków obu drużyn,
- oceny,
- udzielanie informacji zwrotnych i przekazywania wyników.
- Drużyny debatują w języku polskim i w języku angielskim. Debata odbywa się nad tezą wskazaną przez organizatora. Tezy zostaną opublikowane na stronie: https://zso2.pl/ oraz przesłane drogą mailową do opiekunów drużyn na tydzień przed każdym stopniem Konkursu.
- W skład każdej drużyny wchodzi pięcioro zawodników, zwanych dalej Mówcami, a jeden z nich pełni funkcję zawodnika rezerwowego.
- Dyskutują ze sobą dwie czteroosobowe drużyny: drużyna Propozycji (broniąca tezy postawionej w temacie) oraz drużyna Opozycji (starająca się obalić tezę). Drużyny 15 minut przed debatą losują strony Propozycji/Opozycji i mają 10 minut na przygotowanie. Debatą kieruje Marszałek (wyznaczona osoba ze strony organizatora).
- Role poszczególnych Mówców w każdej z drużyn:
- Pierwszy Mówca – przedstawia interpretację tezy (korzystną dla swojej drużyny), zapowiada linię argumentacji,
- Drugi Mówca – przedstawia opracowane wcześniej argumenty swojej drużyny,
- Trzeci Mówca – zbija argumenty przeciwnika, nie może wprowadzać nowych argumentów,
- Czwarty Mówca – podsumowuje argumentację swojej strony, próbując przekonać słuchaczy o jej zwycięstwie.
6.1. Zasady wystąpień Mówców
- Czas – Mówcy mają do dyspozycji 4 minuty na wygłoszenie swojego przemówienia. Po upływie tego czasu Marszałek prosi mówcę o zakończenie wystąpienia. Mówca może dokończyć aktualne zdanie, jeśli jednak przekroczy czas wystąpienia o więcej niż 10 sekund, Marszałek odbiera mu głos.
- Mówcy – zabierają głos kolejno po sobie. Debatę zaczyna pierwszy Mówca Propozycji, potem głos zabiera pierwszy Mówca Opozycji, następnie przemawia drugi Mówca Propozycji itd.
- Pytania/informacje krótkie wtrącenia do wystąpienia Mówcy, które zadają/ zgłaszają mu członkowie drużyny przeciwnej. Mówca powinien zawsze określić czy zadaje pytanie czy zgłasza informacje. Pytania i informacje powinny nawiązywać do treści wypowiedzi Mówcy. Odpowiedzi na pytania podlegają ocenie. Każdemu Mówcy powinny być zadane dwa pytania/ informacje. To Mówca decyduje o momencie przyjęcia pytania/informacji w trakcie swojego wystąpienia. Ostatnie 30 sekund wystąpienia każdego Mówcy to tzw. czas chroniony. Mówca nie ma obowiązku przyjęcia pytania zadanego w tym czasie, jeśli jednak nie przyjął we wcześniejszej części wystąpienia 2 pytań/ informacji – powinien je przyjąć lub poprosić o ich zadanie. Ocenie podlega zarówno jakość pytania jak i sposób odpowiedzi na nie. Każdy Mówca otrzymuje bazowo 2 punkty w kategorii „odpowiedź na pytania i informacje”. Od aktywności jego przeciwników zależy, czy skończy swoje wystąpienie z pełną, czy z pomniejszoną pulą. Jeśli Mówca nie otrzyma pytań od drużyny przeciwnej – zachowuje on 2 punkty za pytania. Jeśli otrzyma tylko jedno pytanie/informacje, na które udzieli wyczerpującej odpowiedzi – również 2 punkty. Jeśli otrzyma dwa pytania/informacje i tylko na jedno z nich udzieli odpowiedzi – otrzymuje tylko 1 punkt. Jeśli nie zdoła odpowiedzieć na żadne z pytań – otrzymuje 0 punktów. Jeśli pytanie/informacja jest zadawane dłużej niż 10 sekund, Marszałek odbiera głos pytającemu, a Sędziowie punktują pytanie tak, jakby Mówca udzielił na nie wyczerpującej odpowiedzi.
6.2. Warunki debaty stacjonarnej
- Debatą kieruje Marszałek debaty.
- Marszałek debaty ma prawo odebrać głos Mówcy, który narusza przyjęte formy grzecznościowe, a nawet usunąć go z sali.
- Marszałek sygnalizuje moment, w którym rozpoczyna się pomiar czasu. Marszałek sygnalizuje także rozpoczęcie czasu chronionego (ostatnie 30 sekund mowy).
- Przedstawiciele stron występują naprzemiennie, począwszy od pierwszego Mówcy drużyny Propozycji.
- Czas wystąpienia każdego mówcy jest ograniczony do 4 minut.
- W czasie wygłaszanej mowy przeciwnicy mogą zadawać pytania oraz zgłaszać uwagi do Mówcy (informacje), ale tylko za jego zgodą; chęć zadania pytania sygnalizujemy poprzez podniesienie ręki.
- Każdy Mówca powinien w trakcie swojej mowy przyjąć co najmniej dwa pytania lub informacje.
- Każda z wypowiedzi powinna zacząć się od grzecznościowego zwrotu w kierunku sędziów i publiczności, np.: „Szanowni Sędziowie, Szanowna Publiczności, Szanowni Oponenci / Dear Marshal, Lovely Audience, Dearest Judges…”.
- Obowiązuje strój galowy.
6.3. Warunki debaty online
- Debaty prowadzone są za pomocą platformy internetowej.
- Nad technicznym przebiegiem rozgrywek na platformie internetowej czuwa Host.
- Opiekunowie drużyn najpóźniej na jeden dzień przed planowanym rozpoczęciem Konkursu otrzymają drogą mailową link do spotkania.
- Rozmieszczanie drużyn, sędziów oraz marszałków w pokojach leży w obowiązku Hosta.
- Sędziowie oraz marszałkowie korzystają z następujących wzorów nazw użytkownika:
- Sędzia:
<J>_<imię>_<nazwisko>
, n.p.:J_Zofia_Panek
; - Marszałek:
<M>_<imię>_<nazwisko>
, n.p.:M_Krzysztof_Kowalik
; - Opiekunowie:
<O>_<imię>_<nazwisko>
, n.p.:O_Barbara_Zimna
.
- Sędzia:
- Marszałek oraz drużyny zobowiązani są do włączenia kamery na czas debaty. Sędziowie mają w tym czasie wyłączone kamery oraz mikrofony.
- Losowanie stron i debata
- Losowanie stron każdej z debat, przeprowadzane przez Marszałka, odbywa się w osobnych pokojach, przypisanych do konkretnych debat.
- Po wylosowaniu stron (Opozycja/Propozycja) drużyny mają 10 minut na przygotowanie się do debaty.
- Drużyny chęć zgłoszenia pytania/informacji wyrażają poprzez podniesienie ręki (lub kartki z napisem PYTANIE) oraz poprzez czat, pisząc odpowiednio
P
lubI
. - Marszałek sygnalizuje moment, w którym rozpoczyna się mierzenie czasu.
- Marszałek sygnalizuje także rozpoczęcie czasu chronionego (ostatnie 30 sekund mowy) poprzez pokazanie do kamery kartki ze stosowną informacją.
- Po zakończonej debacie Marszałek poprosi drużyny o opuszczenie pokoju debaty i rozpocznie się około 20 minutowa narada sędziów.
- Drużyny na czas narady zostaną przekierowane do pokoi, w których będą wraz z opiekunami czekać na wynik debaty.
7. Komisja Konkursowa i kryteria oceny debaty
- Komisję Konkursową stanowią nauczyciele języka polskiego, języka angielskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie oraz eksperci powołani przez organizatora.
- Obradom Komisji Konkursowej przewodniczy Sędzia Główny wyznaczony przez organizatora.
- Zwycięzcą debaty zostaje drużyna, która uzyskała największą liczbę małych punktów.
- W przypadku równej liczby małych punktów, o wyniku przesądza Sędzia Główny.
- Organizator Konkursu do regulaminu dołącza Kartę Oceny Debaty, w której zawarte są szczegółowe zasady oceny debaty. Ocenie podlegają między innymi:
- indywidualne wystąpienia (struktura wystąpienia, komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, pytania, wypełnienie roli mówcy).
- Drużyna (spójność Drużyny, definiowanie linii sporu, linia argumentacyjna Drużyny, kontrargumentacja).
- Naruszanie zasad Fair play, za które możliwe jest naliczanie punktów ujemnych (rozmowę podczas debaty – jeśli Marszałek zwróci się do Mówcy lub Drużyny „Upominam Pana/Panią/ Państwa o zachowanie ciszy”, użycie argumentu ad personam).
8. Kryteria awansu do kolejnych stopni
- O awansie do kolejnych stopni decyduje liczba małych punktów zdobytych w danym stopniu.
- W przypadku remisu brana pod uwagę jest liczba dużych punktów.
- W przypadku równej liczby małych i dużych punktów o awansie zdecyduje wynik debaty między tymi drużynami (jeśli taka debata nie miała miejsca, zostanie zorganizowana dodatkowo).
9. Obowiązki opiekunów i uczestników Konkursu w związku z rozgrywką online
- Opiekunowie zobowiązani są do przesłania organizatorom drogą mailową imion i nazwisk Mówców w kolejności, w jakiej będą przemawiać, nie później niż dwa dni przed datą rozpoczęcia Konkursu.
- Obowiązkiem zawodnika jest zapewnienie na czas trwania Konkursu sprawnej kamery internetowej oraz mikrofonu. Jest to warunek konieczny przeprowadzenia Konkursu.
- Zawodnicy zobowiązani są do zarejestrowania się na Konkurs (dołączenia do spotkania na platformie internetowej) w terminie wskazanym w harmonogramie, który zostanie udostępniony uczestnikom drogą mailową.
- Zawodnicy oraz opiekunowie zobowiązani są do zmiany swojej nazwy na platformie zgodnie ze wzorem:
<numer drużyny>_<numer mówcy>_<imię>_<nazwisko>
(np.SP56_2_Jan_Zieliński
). - Drużyny zobowiązane są do włączenia kamery na czas debaty.
10. Stopnie Konkursu
W ramach Konkursu odbędą się cztery stopnie.
- Stopień I: Eliminacje wewnątrzszkolne
Eliminacje wewnątrzszkolne przeprowadza opiekun szkolny, uczniowie przygotowują prezentację w języku polskim na podany przez organizatora Konkursu temat: Rola mediów społecznościowych w życiu młodzieży. Celem eliminacji jest wyłonienie drużyny do pierwszej rundy debat (4 zawodników plus 1 zawodnik rezerwowy).
- Stopień II: Debaty stacjonarne/online
Stopień przewiduje dwie rundy debat:- Runda pierwsza: debata w języku polskim.
- Runda druga: debata w języku angielskim.
Organizator zastrzega, że w razie dużej liczby chętnych, liczba rund w stopniu drugim może zostać ograniczona.
Do kolejnego stopnia awansuje osiem drużyn, wyłonionych zgodnie z zasadami opisanymi w punkcie Kryteria awansu do kolejnych stopni. - Stopień III: Debaty stacjonarne/online
Stopień przewiduje dwie rundy debat:- Runda pierwsza: debata w języku polskim.
- Runda druga: debata w języku angielskim.
W trzecim stopniu drużyny debatują dwa razy – raz w języku polskim i raz w języku angielskim.
Do kolejnego stopnia finałowego awansują cztery drużyny, wyłonione zgodnie z zasadami opisanymi w punkcie Kryteria awansu do kolejnych stopni. - Stopień IV: Finał Konkursu. Debaty stacjonarne/online
Stopień przewiduje dwie rundy debat:- Runda pierwsza: debaty półfinałowe w języku polskim.
- Runda druga: debata finałowa oraz debata o 3 miejsce w języku angielskim.
11. Warunki i forma zgłoszenia
- Zgłoszenia drużyny do Konkursu dokonuje nauczyciel (opiekun) drużyny za pomocą formularza udostępnionego przez organizatora poprzez przesłanie zgłoszenia na adres: debaty.krzesiny@zso2.pl do 14 grudnia 2022 (załącznika nr 1).
- Przystąpienie uczestnika do Konkursu jest równoznaczne z akceptacją treści i postanowień regulaminu Konkursu oraz z zapoznaniem się z obowiązkiem informacyjnym RODO.
- Warunkiem niezbędnym do udziału w Konkursie jest zgoda rodziców/opiekunów prawnych na przetwarzanie danych osobowych oraz zgoda na wykorzystanie wizerunku.
- Każdy zawodnik biorący udział w Konkursie musi dostarczyć zestaw podpisanych zgód drogą elektroniczną lub osobiście najpóźniej w dniu rozpoczęcia Konkursu (załącznik nr 3).
12. Terminy związane z organizacją Konkursu
- Do 21 grudnia 2022 termin zgłoszenia szkoły.
- do 21 grudnia 2022 wyłonienie przez zgłoszone szkoły składów drużyn i przekazanie drogą elektroniczną imiennych list organizatorowi.
- 17 stycznia 2023 – drugi stopień Konkursu.
- marzec 2023 – trzeci stopień Konkursu.
- kwiecień 2023 – planowany finał Konkursu (dokładny termin zostanie ogłoszony najpóźniej do końca marca 2023, nie później niż dwa tygodnie przed finałem).
13. Wyniki Konkursu i nagrody
- Wyniki zostaną ogłoszone podczas finału Konkursu.
- Laureatami Konkursu zostają członkowie trzech drużyn, uczestnicy debaty finałowej (dwie pierwsze drużyny) oraz drużyna zwycięska debaty o trzecie miejsce.
- Przewidziane nagrody zostaną wręczone podczas finału Konkursu „Akcja Konwersacja”.
14. Uwagi końcowe
- Organizator zastrzega sobie prawo przeprowadzenia wszystkich rozgrywek w formie zdalnej.
- Wszelkie spory rozstrzyga Organizator.
- Zasady dotyczące Konkursu i zasady obowiązujące w trakcie trwania Konkursu zostaną omówione na spotkaniu w formie zdalnej z opiekunami drużyn.
- W przypadku nieparzystej liczby drużyn, Organizator zobowiązuje się wystawić dodatkową drużynę w celu zrównoważenia liczby zawodników.
- Gdyby powyższe okazało się niemożliwe z przyczyn niezależnych od Organizatora, zostanie przeprowadzona debata z losowo wybraną drużyną, w której ocena drużyny debatującej po raz drugi nie będzie uwzględniona w końcowych wynikach Etapu.
- Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany zasad przeprowadzenia Konkursu (w takim przypadku niezwłocznie powiadamia o tym uczestników).
- Ważne jest, aby Uczestnicy i ich Opiekunowie pamiętali, iż Konkurs powinien być przyjemnym edukacyjnym wydarzeniem. Na pierwszym planie przed zwycięstwem powinna być chęć uczenia się i poznawania nowych ludzi. Opiekunowie są odpowiedzialni za zachowanie i podejście swojej drużyny do innych zawodników Konkursu i powinni stanowić wzór do naśladowania.
15. Załączniki
- Załącznik nr 1: Karta zgłoszenia udziału w Konkursie
- Załącznik nr 2: Karta Oceny Debaty
- Załącznik nr 3: Akceptacja Regulaminu Konkursu