Wymiana włoska Liceo Copernico

Zachęcamy do przeczytania relacji jednej z uczestniczek wymiany włoskiej z Liceo Copernico w Bolonii, która odbyła się 17-23 kwietnia 2024 r.

Nasza przygoda zaczęła się na parkingu przed szkołą, gdzie wszyscy wsiedliśmy do autobusu i wyruszyliśmy w kierunku Berlina. W Niemczech wsiedliśmy do samolotu. Podziwialiśmy widoki za oknem: puchate chmury i przepiękne Alpy (które z góry wyglądały, jakby były posypane cukrem pudrem :). Po około 1,5 godz. wylądowaliśmy we Włoszech! Przyjechali po nas nasi korespondenci. Gdy wsiadłam do auta, zaczęłam zauważać pierwsze różnice. Krajobraz się zmienił, za oknem widziałam budynki, rośliny, znaki drogowe, które wyglądały kompletnie inaczej niż nasze. W radiu leciały włoskie piosenki, a za oknem mogłam dostrzec wiele włoskich napisów. To było wspaniałe!

Już następnego dnia naszego pobytu we Włoszech uczyliśmy się robić tortellini. Wszyscy ubrani w zabawne fartuszki uważnie słuchaliśmy instrukcji przygotowywania tego makaronowego dzieła sztuki. Nauczyliśmy się kilku technik rozwałkowania ciasta, po czym przeszliśmy to zwijania tortellini. Na początku wydawało nam się to bardzo trudne, ale już po kilku próbach zaczęło nam wychodzić. Była to naprawdę świetna zabawa. Ale to nie wszystko – najlepsze było jeszcze przed nami, czyli… DEGUSTACJA. Każdy dostał miskę pełną tortellini! Było przepyszne!

Następnego dnia wybraliśmy się na spacer po Bolonii. W centrum widzieliśmy mnóstwo przepięknych budynków, słynne dwie wieże, kilka przepięknych kościołów oraz fontannę Neptuna.

Ale to nie koniec atrakcji. Kolejny dzień zaczęliśmy wizytą w Museo del Patrimonio Industriale, po czym pojechaliśmy do restauracji Il Lambrusco na degustację typowych bolońskich – przepysznych – potraw. Jednym z najciekawszych punktów wycieczki tego dnia było popołudniowe wejście na wzgórze, na którym znajdował się kościół Santuario della Madonna di San Luca. Pokonaliśmy trzy kilometry schodów, co było ogromnym wyzwaniem dla każdego z nas, ale piękne widoki wynagrodziły nam ten wysiłek.

Następnego dnia wraz z opiekunami podziwialiśmy piękno Florencji. Nasz dzień zaczęliśmy zwiedzaniem Galleria degli Uffizi – w której obejrzeliśmy wiele pięknych obrazów i rzeźb, potem udaliśmy się na most Ponte Vecchio. Widzieliśmy również Katedrę Santa Maria del Fiore, a także byliśmy w Galleria dell’Accademia. Na koniec dnia mieliśmy też trochę czasu wolnego, podczas którego mogliśmy spróbować lokalnych potraw.

W przedostatni dzień naszego pobytu pojechaliśmy do Ferrary, po której oprowadzali nas nasi korespondenci. Podczas spaceru po mieście mogliśmy zobaczyć m.in. Castello di San Michele oraz Basilica Cattedrale di San Giorgio Martire. Po powrocie do Bolonii spędzaliśmy ten ostatni włoski wieczór z rodzinami nas goszczącymi.

Nasz ostatni dzień rozpoczęliśmy lekcją w Liceo Copernico, po czym udaliśmy się do Museo di Palazzo Poggi. Po zwiedzaniu wróciliśmy do szkoły, z której odebrali nas nasi korespondenci z rodzicami i odwieźli na lotnisko. Po długim i emocjonalnym pożegnaniu wsiedliśmy do samolotu do Berlina, po czym wróciliśmy autokarem do Polski. Podczas drogi powrotnej słuchaliśmy włoskich piosenek i wspominaliśmy miło spędzony czas.

Ten wyjazd był naprawdę wspaniałym doświadczeniem i na pewno na długo go zapamiętamy!